Human-namuH

Työryhmä Kuvia esityksestä Esityksestä sanottua Traileri Käsiohjelma Tutustu lisäaineistoon

HUMAN-NAMUH – ajatuksia ihmisyydestä on koreografi Panu Varstalan kehittelemä konsepti ja yhteistyö Anniina Kumpuniemen, dramaturgi Tanjalotta Räikän, videosuunnittelija Heikki Järvisen sekä MD:n valosuunnittelija Elina Nopasen ja äänisuunnittelija Henri Puolitaipaleen kanssa.

Moniaistinen esitys tarkastelee elämää eri aikakausilta, perhettä, tärkeitä ihmisiä ja perimmäisiä kysymyksiä Anniinan muistojen, alter egojen, päiväkirjamerkintöjen sekä arjen havaintojen kautta. Podcast, omakuvahaaste, suklaa, kahvi, näyttely ja soolotanssiteos muodostavat kudelman, jonka keskiössä on merkityksellisten asioiden jakaminen.

Ihmisenä elämisen perimmäisiä kysymyksiä lähestyvä teos on rakennettu yhteisen näyttämön ideaa kunnioittaen. Yhden ihmisen elämän tarkastelu laajenee koskettamaan meitä kaikkia.

Human-namuH mediassa

Kuvia

TUTUSTU LISÄAINEISTOON

TEOKSEN KÄSIKIRJOITUS (suomeksi)
SCRIPT (in English)

MUISTOJEN KETJU

PODCAST 1 | Anniina & äiti
PODCAST 2 | Anniina & työkaverit
PODCAST 3 | Anniina & Marjo

 

Esityksestä sanottua

Anniina Kumpuniemen soolotanssiteosta Human-namuH on ylistetty arvostelusta toiseen. Liityn joukon jatkeeksi: teos on kokonaisuudessaan aivan loistava, paras näkemäni tanssiteos, ja sen lisäksi paljon muuta.

– Matti Kinnunen, mattikinnunen.blogspot.com 17.2.2023

loistava
paras
paljon muuta

Esitys oli koskettava, vaikuttava, taitava, moniulotteinen, ajatuksia herättävä..
Ystäväni ja minut tuotiin näytökseen täysin johdatuksesta ja se nosti meille molemmille ylös omia traumoja. Kosketti. Oli kuin ”meistä kertova”. Joten ei osaa paremmin sanoin kuvailla ❤

Ja Tanssiteatteri MD:lle: Ihanaa että pidätte yllä tampereen legendaarista teatteria!

-katsojapalaute

koskettava
moniulotteinen
taitava

Tanssija Kumpuniemi on jokaiselta lihakseltaan ja niveleltään. Tässä teoksessa hän on harvinaisen vapautunut, rento ja lähes riehakas kipeistäkin aiheista huolimatta. Hän on myös herkkä ja suvereeni esiintyjä, joka ottaa helposti haltuunsa koko tilan ja teoksen eri tavat esittää: liikkua, kertoa ja laulaa.

– Merja Koskiniemi, Aamulehti 25.8.2022

Rento
Riehakas
Suveneeri

Teoksesta Human-namuH, voi ehdottomasti käyttää sanaa retrospektiivi. En ehkä koskaan ole ollut kokemassa mitään näin henkilökohtaista, ja ihon alle menevää teosta. Nautin, ihmettelin, nauroin ja itkin. Teos nostaa kaikki tunteet pintaan, tekemättä sitä missään vaiheessa väkisin.

– Gekko Paavilainen, Man Made Lifestyle 25.8.2022

Retrospektiivi
Henkilökohtainen

Teoskollaasin henkilökohtaisuus ja avoimuus on yhtäältä paljastavaa ja herkkää, toisaalta vahvaa ja ylitse vyöryvää – jopa riehakasta!/../ Teos ei ole vain taiturimaista liikettä ja proosallista kerrontaa, vaan taiteilijakuva välittyy hienovaraisesti myös laulun ja runouden sekä esityksen hienon audiovisuaalisen maailman muodossa.

-Samuli Hytönen, Kulttuuritoimitus 29.8.2022

Avoin
Vahva
Taiturimainen

Uudessa soolotanssiteoksessaan Human-namuH -ajatuksia ihmisyydestä Anniina Kumpuniemi on entistä vapautuneempi ja rohkeampi; hänestä huokuu tanssimisen ilo. Hänen liikekielensä on persoonallista ja tunnistettavaa. Lavaa hän käyttää erityisen taitavasti.

-Katariina Fleming, Tamperelainen 31.8.2022

Vapautunut
Rohkea
Persoonallinen

Rehellinen, puhutteleva ja monitaitoinen. Kiitos upeasta esityksestä ja ensi-illasta!

-katsojapalaute

Rehellinen
Puhutteleva
Monitaitoinen

Koskettava, omakohtaisuudessaan kosketuspintaa jokaisen katsojan omaan elämään.

-katsojapalaute

Koskettava
Omakohtainen

Esitys oli kaunis, herkkä kokonaisuus, missä oli paljon samaistumispintaa kaikille vaikka kulki esiintyjän elämää halki.

-katsojapalaute

Kaunis
Herkkä

Esitys oli todella mielenkiintoinen, toteutukseltaan monipuolinen ja mukaansatempaava, myös koskettava. Kiitos!

-katsojapalaute

Mielenkiintoinen
Monipuolinen
Mukaansatempaava

Hieno elämys, rohkea ja koskettava. Ihanan kaunista tanssia.

-katsojapalaute

Elämys
Rohkea
Koskettava

Vaikuttava, syvältä koskettava ja ajatuksiin jäävä esitys. Kaikilta osin taitavasti toteutettu ja taidokas teos. Maailmassa on taas toivoa paremmasta, kuten aina hyvän esityksen jälkeen.

-katsojapalaute

Vaikuttava
Koskettava
Taidokas

Ihanan avoin ja rehellinen teos, hauska, puhutteleva, koskettava ja visuaalisesti kaunis. Olisin halunnut katsoa pidempäänkin!

-katsojapalaute

Avoin
Rehellinen
Hauska

Upean inhimillisen sensuelli.

-katsojapalaute

Upea
Sensuelli

Lämmin, rauhoittava, koskettava.

-katsojapalaute

Lämmin
Rauhoittava
Koskettava

Esitys oli uskomattoman hieno yhdistelmä tanssia, tekstiä, musiikkia ja videomateriaalia. Se oli koskettava, pintaa syvemmälle sukeltava, taidokas draamallinen kokonaisuus.

-katsojapalaute

Hieno
Koskettava
Taidokas

Taiteellinen työryhmä

Esiintyjä, tekstiä, koreografiaa, omakuvia, keskustelukumppani 
Anniina Kumpuniemi

Konsepti, ohjaus, koreografia, tekstiä, keskustelukumppani
Panu Varstala

Dramaturgi, tekstiä, hyminää, keskustelukumppani
Tanjalotta Räikkä

Videosuunnittelu, valokuvat
Heikki Järvinen

Valosuunnittelu
Elina Nopanen

Äänisuunnittelu
Henri Puolitaival

Lavastus
työryhmä

Puvustus
työryhmä ja mummin jäämistö

Työryhmä

Panu Varstala on työskennellyt monialaisesti eri taiteen aloilla niin ammattilaisten, koululaisten kuin harrastajien kanssa vauvasta vaariin ja mummiin ympäri Suomea. Hän on toiminut koreografina mm. Kansallisteatterissa, Lahden kaupunginteatterissa ja Rovaniemen teatterissa. Esiintyjänä Panu on nähty mm. Sanna Kekäläisen teoksissa.

Viime vuosina Panun sydäntä lähellä on ollut lasten ja nuorten hyvinvointi. Hän käynnisti Taidetutor -toiminnan Porvoossa, jossa koulut voivat tilata Taidetutorin vierailemaan kouluihin samanaikaisopettajaksi, pitämään taiteilijan vastaanottoa tai täydennyskoulutusta koulun henkilökunnalle.

Tanjalotta Räikkä on näytellyt ammatikseen 40 vuotta, joista viimeiset 30 vuotta freelancerina. Hän on 25 vuotiaan Kulttuuritalo Telakan ja siellä sijaitsevan Teatteri Telakan perustajajäsen. Ennen freelancer-aikaansa Tanjalotta on ollut kiinnitettynä Kajaanin-, Kokkolan- ja Seinäjoen kaupunginteattereihin ja freelancerina ollessaan hän on myös vieraillut useissa kaupunginteattereissa sekä vapaissa ryhmissä lähinnä Helsinki-Lahti- Jyväskylä-Joensuu- Kuopio- Berliini akselilla. Hänet on myös nähty säännöllisesti Teatteri Telakan tuotannoissa. Neljäänkymmeneen vuoteen mahtuu myös erinäinen määrä elokuva-, tv- ja radiotyötä ja työskentelyä musiikin parissa mm. Taustalaulajana eri artisteille. Näistä mainittakoon pitkäaikainen työskentely Gösta Sundqvistin ja Leevi and the Leavingsin kanssa.

Viimeisten vuosien aikana Tanjalotta on myös lisääntyvässä määrin tehnyt ohjaajantyötä ja toiminut käsikirjoittajana tai dramaturgina. Hän toimii myös neljättä vuotta vuotta Tampereen Teatterikesän toisena taiteellisena johtajana.

Näyttelijäopiskelijoiden kanssa työskentely on Tanjalotan sydäntä lähellä, uuden polven kanssa työskentely on hänestä kiinnostavaa ja avartavaa.

Myös työskentely sairaalaklovnina, jota on jatkunut jo 14 vuotta, on iso osa hänen tärkeänä kokemaansa ihmisten kohtaamisen taidon opettelemista.

Anniina Kumpuniemi on kuulunut Tanssiteatteri MD:n ydinryhmään sen perustamisesta 1997 lähtien. Vuodesta 2010 lähtien hän on tanssija-koreografin työnsä lisäksi toiminut MD:n toiminnanjohtajana. Tasavallan presidentti myönsi Anniinalle Suomen Leijonan Pro Finlandia -mitalin 2021.

Anniina opiskeli koreografiksi Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella 1992-1996 ja suoritti tanssinopettajan pedagogiset opinnot 1993-97. Tanssitaiteen maisteriksi hän valmistui vuonna 2005.

MD:ssä Anniina on tanssinut yli 60:ssa teoksessa – viimeisimpinä Alma!-liikeooppera (Petri Kekoni 2021), Nostalgia – Neljän sammakon vaellus (Ari Numminen 2020), Kenttä (Susanna Leinonen 2018) ja Loopit (Tero Saarinen 2017).

Lisäksi hän on valmistanut 18 omaa koreografiaa kuten Valintoja – Choices 2020-21, Myrsky-Storm 2015, Kesäyön uni (Tampere Filharmonia 2015, ohj. Marika Vapaavuori) ja Ronja Ryövärintytär 2012.

Videosuunnittelija Heikki Järvinen on Tamperelainen videosuunnittelija ja videotuotantojen moniosaaja, jonka työtä on voinut nähdä lukuisissa Tampereen Teatterin esityksissä kuten Notre Damen kellonsoittajassa ja Sademiehessä ja Säde-palkinnollakin palkitussa striimatussa Saatana saapuu Moskovaan -esityksessä, Ahaa Teatterin BetteD:ssä, Tampere-talon Parsifalissa sekä vapaan kentän sirkus-, tanssi- ja teatteriesityksissä. Heikki on toteuttanut myös MD:lle striimattuja esityksiä mm. ALMA!-liikeooppera ja Loopit sekä tehnyt videosuunnittelun koko perheen teos Igluun.

Äänisuunnittelija Henri Puolitaival on saanut oppinsa elektronisen ja vaihtoehtoisen musiikin kentällä ja tuo kokeilevaa kulmaansa myös teatterityöhön äänisuunnittelijan ja -teknikon roolissa. Musiikkiharrastuksensa sivujuonteena hänellä on historiaa säveltäjänä lyhytelokuvaproduktioissa. Hän on valmistunut teatterialan ammattitutkintoon Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2017 ja Haapaveden Opiston audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon linjalta vuonna 2008 päättötyönään elokuvamusiikki.

Valosuunnittelija Elina Nopanen on valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän koulutusohjelmasta vuonna 2013. Elina on toiminut freelancerina esittävän taiteen parissa lähinnä teatterin ja sirkuksen kentällä. Tanssiteatteri MD:llä Elina työskentelee valoteknikkona ja -suunnittelijana vakituisen valomestarin sijaisena.

© Tanssiteatteri MD 2024