Aliveness
This is the flower of a Partisan, died for freedom.
Nykytanssiteos ihmisyydestä ja inhimillisyydestä, inspiraatioinaan italialainen kansanlaulu Bella Ciao.
Ärsyke, peli
Reaktio, riippuvuus
Läsnäolo, empatia
Vapaus, eläimellisyys
Tuonpuoleinen.
Tanssiteatteri MD:n Aliveness-teos kahdelle tanssijalle hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen ja uudelleen. Duetto ottaa vaikutteita ympäristöstään sekä kommentoi maailmanpoliittista tilannetta abstraktissa kontekstissa. Mari Rosendahlin koreografioimasta teoksesta on nähty esitysluonnoksia eri tiloissa, jotka ovat vaikuttaneet Alivenessin tunnelmaan.
Aliveness mediassa
- Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
Ritva Alpola, Kulttuuritoimitus.fi 11.11.2024 - Tanssi on hämmentävän ilmaisuvoimainen taiteen muoto – Tanssiteatteri MD:n Aliveness oli kahden tanssijan duetto ja kommentti koko maailman tilasta – Klaara Haapasen ja Joel Alalantelan tanssi ilmaisi voimaa ja aistillisuutta
Matti Saarela, Kielipuolenpaivakirja.fi 11.11.2024 - Tanssiteatteri MD:n Aliveness heijastelee nykyaikaa viitaten menneisyyteen
Merja Koskiniemi, Aamulehti 10.11.2024 - Aliveness
Gekko Paavilainen, Man Made Lifestyle 10.11.2024
Ensi-ilta on vahva, levollinen ja varma. Se imaisee mukaansa ensimmäisestä kohtauksesta, missä Haapanen herätetään eloon käsivarsia hivelevällä valolla.
Visuaalinen kokonaisuus on rakennettu huolella. Sekin on ominaista Rosendahlille. Sari Mayer on onnistunut valosuunnittelussa erinomaisesti. On pimeää, mutta ei liian pimeää. Valospoteilla ohjataan katse juuri sinne, minne pitääkin. Jussi-Pekka Nuton pianosävellys antaa rauhaa Henri Puolitaipaleen sykkivässä, humisevassa ja kiivaassa äänimaailmassa.
Tanssijat Joel Alalantela ja Klaara Haapanen tekevät hienoa työtä. Keskittynyttä, tarkkaa liikettä, jossa herkällä otteella otetaan toinen huomioon läpi koko teoksen. Mekaanisen ja kylmän läpi pilkahtaa pehmeys ja lämmin läheisyys.
-Merja Koskiniemi
Aamulehti 10.11.2024
Itselleni Aliveness-tanssiteoksen katsojana tuli yllätyksenä, miten suoraan omiin ytimiini osui esityksen loppupuolen kohtaus, jossa jälleen kerran tanssijoiden vartalot ja raajat kietoutuivat toisiinsa, mutta eivät enää tunnustellen, vaan tunteensa tunnustaen.
-Ritva Alpola
Kulttuuritoimitus 11.11.2024
Musiikki on upeaa, vaatteet ovat upeat, mutta upeinta on Rosendahlin käsittämättömän hieno koreografia. Se antaa tulkinnanvaraa, se on haastava sekä katsojille, että varsinkin tanssijoille. Se on kaunis. Se on raaka ja ruma. Se on täydellinen.
-Gekko Paavilainen
Man Made Lifestyle 10.11.2024
Katsomossa saattoi vain huokailla sitä, miten vaikuttavaa ja kaunista tanssitaide on ja miten kauniita (anteeksi nyt vai) eläimiä ihmiset parhaimmillaan ovat.
-Matti Saarela
Kielipuolen päiväkirja 11.11.2024
I really liked the show. Harmony of the dance moves, lighting and the music was top notch. I liked the beginning of the show where there were no light and a small light going through the body of the dancer.
Choreography and lighting. Perfect.
This was the first time I have seen your shows. I haven’t attended this kind of show before but I really enjoyed it. ”
– katsojapalaute