Ajan lasku

Työryhmä Kuvat Esityksestä sanottua Traileri Käsiohjelma

”Ihminen on hieno kellokoneisto! Teos on oodi raajoille, selkärangan pituudelle, reisiluulle, pehmyskudoksille, kunkin ihmisen erimittaisuudelle. Sekunti on väkivaltainen mittari ajalle ja liikkeen kestolle, annamme tässä teoksessa keholle vapauden määrittää tapahtuman pituuden kuten aurinko ja kuu määrittelee päivän ja yön pituuden. Poraudumme liikkeen synnyinsijoille.

Tässä teoksessa aika on laulu, liikkeen synnyttämä onomatopoeettinen hyräily. Purskahteleva ja rönsyilevä kaikkia määritelmiä pakeneva liikemateriaali kaipaa rinnalleen tiukkaa ja tarkkaa arkkitehtonista tilajäsentelyä, siksi moniin erityyppisiin tilallisiin visioihin taipuva Tampereen Hällä-näyttämö saa tällä kertaa muotonsa perspektiivillä leikittelevänä kuutiona. Äärimmilleen stilisoitu rajallinen tila korostaa liikkeellisten tapahtumien psykologista jännitettä, kun seiniä puhkovat tanssijat luovat yllätyksen ja vaaran tuntua näyttämötilaan.

Yhteiskunnan aikamääreet luovat nykyihmiselle paineita ja erottavat meidät luonnollisista syklisistä kierroista, Ajan laskun näyttämöllä näemme määräaikojen verkoston, jossa ihminen pyristelee. Deadline on sananmukaisesti kuollut linja. Usein koemme olevamme marionetteja yhteiskunnan hampaissa. Mitä tapahtuu, kun marionettien langat katkeavat? Löytääkö ihminen pystyssä pysymisen keinon? Tämä kaikki selviää Ajan laskussa.”

– Petri Kekoni

Kuvagalleria

Esityksestä sanottua

Aina voin vain ihmetellä, minkälaisiin sfääreihin ihmisen vartalo muovautuu ja jälleen kerran tanssiteatteri MD sen näyttää. /../ Tälläkin kertaa upeat MD:n tanssijat loihtivat koko ääreisverenkiertoa kohottavan kokonaisuuden. Se miten tällä kertaa musiikki, liike ja valot kohtaavat, on jotain ainutlaatuista. /../ Kerrassaan kaunista. Ihanan outo, taiturimainen, kaunis ja ehdottoman katsottava.

-Gekko Paavilainen / Man Made Lifestyle -blogi 27.11.2022

Outo
Ainutlaatuinen
Taiturimainen

Ajan lasku on aikamoisen komea juhlaesitys, joka juhlistaa nimenomaan tanssin liikettä, sen voimaa ja puhuttelevuutta. Se myös näyttää, että Kekonille, kuten pitkään toimineille koreografeille yleensä, on kehittynyt oma, tunnistettava koreografinen ja liikkeellinen kieli.

– Annikki Alku / Demokraatti 28.11.2022

Komea
Juhlaesitys
Voima

Tämä teos pitäisi kaikkien nähdä ja kokea. Sana eivät riitä kuvaamaan tuntemuksiani esityksen jälkeen.

-katsojapalaute

Työryhmä

Koreografia
Petri Kekoni

Musiikki ja äänisuunnittelu
Antti Nykyri

Valosuunittelu
Elina Nopanen

Pukusuunnittelu
Ella Kauppinen

Lavastussuunnittelu
Petri Kekoni, Elina Nopanen

Lavasteiden rakennus
Teemu Kiiskilä, Otto Laitinen

Ääniteknikko
Henri Puolitaival

Lavasteiden ompelutyö
Anni Kotiranta

Tanssijat
Suvi Eloranta
Anniina Kumpuniemi
Mari Rosendahl
Samuli Roininen
Ville Oinonen (vier.)
Minttu Pietilä (vier.)

Ennakkokuvat
Pasi Orrensalo

Teoskuvat ja traileri
Heikki Järvinen

Yhteistyössä
Petri Kekoni Company

Petri Kekoni on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun tanssitaiteenlaitoksen koreogralinjalta 1997. Valmistumisensa jälkeen hän on toiminut laaja-alaisesti tanssitaiteen kentällä tehden teoksia pääasiassa omalle ryhmälleen, Petri Kekoni Companylle, jonka taiteellisena johtajana hän on toiminut vuodesta 2007. Kekonin kiitetyistä näyttämöteoksista mainittakoon Vihreä Nojatuoli (2002/2010), Miniatures – Ihminen pienoiskoossa (2013), Möhkäle – Erratic block (2018), 369° (2019) ja Hämärän hohde (2021). Hän on ryhmänsä kanssa suunnitellut menestyksellisiä konsepteja myös tavanomais esta poikkeaviin tiloihin; näistä esimerkkeinä Lähempänä Sydäntä (2012) Pyhäsalmen kaivokseen, Non-Linear (2014-15) teosprojekti Helsingin tehdastiloihin Suvilahdessa ja Jätkäsaaressa. Ulkotilateoksista mainittakoon Helsingin Kalasataman ympäristötaidehankkeiden toteutus teoksilla ”Sörnäistenniemen Möhkäle” (2019) ja K369° (2021). Kekonin viimeisin kantaesitys oli nelituntinen ja yleisön vapaan liikkumisen mahdollistanut Ei Aikaa | Otid | Untime (2022), joka nähtiin Malmin lentokentällä syyskuussa. Ajan lasku jatkaa Petri Kekoni Companyn tämän vuoden ajan rakenteita pohtivaa tematiikkaa muodostaen Ei Aikaa | Otid | Untime -teokselle ikään kuin vastapoolin.

www.kekonico.fi/

Antti Nykyri (TeM) on useilla aloilla äänen ja musiikin parissa toimiva taiteilija. Hänen kotimainen ja kansainvälinen työskentelynsä sisältää n. seitsemänkymmentä projektia kahdenkymmenen vuoden ajalta. Töihin lukeutuu mm. installaatiotaiteen, äänitaiteen, mediataiteen, nykytanssin, sovellussuunnittelun, runouden, musiikin, nykysirkuksen, teatterin, osallistavien teosten ja käyttöliittymäsuunnittelun teosprojekteja sekä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa laadittuja yhteistöitä. Hän on myös julkaissut taiteellisen tutkimuksen kontekstissa alaansa käsitteleviä vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita sekä toiminut taiteen ja sen koulutuksen alalla useissa vastuullisissa asiantuntija-, opetus- ja luottamustehtävissä.

www.anttinykyri.com/

© Tanssiteatteri MD 2024